Eğitimle Geleceğe:Sürdürülebilirlik

Eğitimle Geleceğe:Eğitimde Sürdürülebilirlik ve Geleceği Şekillendiren Eğitim Politikaları

Sürdürülebilirlik, mevcut nesillerin ihtiyaçlarını karşılamak için doğal kaynakları kullanırken, gelecek nesillerin ihtiyaçlarını da göz önünde bulundurma ilkesine dayanır. Bu kavram, çevresel, ekonomik ve sosyal boyutları içerir ve dengeli bir şekilde tüm bu alanlarda ilerleme sağlamayı hedefler. Sürdürülebilirlik, doğal kaynakları aşırı tüketmek yerine, bu kaynakları etkin ve verimli bir şekilde kullanarak ekosistemleri korumayı ve gelecek kuşaklara sağlıklı bir dünya bırakmayı amaçlar.

Sürdürülebilirlik ilkeleri

 

 

Günümüzde, küresel iklim değişiklikleri ve iklim değişikliğinin etkilerinin her geçen gün daha belirgin hale gelmesi, eğitimde sürdürülebilirlik konusunu daha da önemli kılıyor. Bu bağlamda, eğitim sistemlerinin sürdürülebilirlik ilkelerine dayalı politikalar geliştirmesi, gelecek nesilleri çevresel sorumluluk sahibi bireyler olarak yetiştirmenin temelini oluşturuyor. Eğitimcilerin ve ilgili bakanlıkların, bu durumun sosyal ve ekonomik dönüşümlere nasıl hazırlayacağını, aynı zamanda küresel zorlukları şekillendiren ve 2024 ve sonrasında uzun vadeli hızlanmış evrimlere nasıl yanıt vereceğini bilmelidir.

close-up-couple-with-plant

Eğitimde sürdürülebilirlik, çevresel sorunlara karşı duyarlılık geliştirmenin yanı sıra öğrencilere çeşitli beceriler kazandırma amacını taşır. Sadece çevre bilincini artırmakla kalmaz, aynı zamanda sosyal ve ekonomik sürdürülebilirliği de hedefler.

Çocuklar, sadece eğitimle değil, aynı zamanda çevreye karşı duyarlılıkla büyüyerek dünyayı şekillendirecek bireyler olabilirler. İlkokul ve okul öncesi düzeyde sürdürülebilirlik, uygulamalı bilim eğitimi ve temel mühendislik prensipleri ile birleştirilerek, küçük zihinlerde büyük bir fark yaratılabilir.

Öğrenci, Öğretmen, Veli ve Okul Sorumlulukları

Eğitimde sürdürülebilirlik, öğrenciler, öğretmenler, veliler ve okullar arasında güçlü bir işbirliği gerektirir. Her bir tarafın üstlendiği sorumluluklar, çevre bilincini artırarak daha sürdürülebilir bir dünyaya doğru önemli adımların atılmasına katkı sağlayacaktır.

Öğrenci Sorumlulukları

  • Okulda ve evde çevreyi koruma bilinciyle hareket etmek.
  • Günlük yaşamda enerji ve su tasarrufu sağlayacak alışkanlıklar geliştirmek.
  • Atıkları ayrıştırarak geri dönüşümü teşvik etmek.
  • Okulun düzenlediği çevre projelerine ve toplumsal sorumluluk projelerine katılmak.
  • Çevre konularında edindikleri bilgileri arkadaşları ve aileleriyle paylaşma

Öğretmen Sorumlulukları:

    • Sürdürülebilirlik konularını müfredatlara entegre etmek.
    • Öğrencilere çevre dostu alışkanlıkları pratikte deneyimletecek etkinlikler düzenlemek.
    • Öğrencilere ve velilere yönelik çevre seminerleri düzenlemek.
    • Okulu, çevre dostu projeler ve programlara katılmaya teşvik etmek.
    • Kendi çevresel etkilerini azaltma çabalarını öğrencilere göstermek.
    • Öğrencilere çevresel bilinç konusunda düzenli geri bildirimlerde bulunmak.

Veli Sorumlulukları:​

  • Aile içinde enerji tasarrufu, su kullanımı, geri dönüşüm konularında bilinçlendirme yapmak.
  • Çocuklarının çevresel projelere ve etkinliklere katılımını teşvik etmek.
  • Okul tarafından düzenlenen çevre seminerlerine katılım sağlamak.
  • Okul çevre politikalarının belirlenmesine katkıda bulunmak.

Okul Sorumlulukları:

  • Okul binalarında enerji verimliliği sağlayacak önlemleri almak.
  • Okul çevresinde yeşil alanlar oluşturarak doğayla iç içe bir eğitim ortamı sağlamak.
  • Müfredatta sürdürülebilirlik konularına daha fazla yer vermek.
  • Öğrencileri çevresel projelere yönlendirmek ve desteklemek.
  • İş dünyasıyla bağlantılar kurarak öğrencilere sektörel sürdürülebilirlik bilinci kazandırmak.
  • Okulu, çevresel etkinlikler ve kampanyalara aktif olarak katılmaya teşvik etmek.

OECD Bildirgesi ve Eğitimin Rolü

Surdurulebilirlik-ilkeleri-1

 Ekonomik Kalkınma ve İş Birliği Örgütü (OECD) bildirgesi, eğitimin yeşil ve adil toplumların oluşturulmasındaki hayati rolünü vurguluyor. Bu bildirge, eğitimin çocukluktan başlayarak sosyal hareketliliği destekleme, eşitsizlikleri azaltma, çeşitliliğe değer verme ve demokratik toplumlar için güçlü temeller oluşturma potansiyelini kabul ediyor.

Eğitimin Çevresel Sürdürülebilirliği Teşvik Görevi

Bildirge, eğitimi çevresel sürdürülebilirliği teşvik etme aracı olarak belirliyor. Politika yapıcıları, bireylerin büyümesiyle toplumların ekonomik, sosyal ve çevresel refahını dengeleyen bir dünya için öğrencilere beceri geliştirme taahhüdünde bulunuyor. Bu hedeflere ulaşmak için, rapor, iklim değişikliği ve çevresel sürdürülebilirlik ile ilgili bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak adına eğitimin nasıl bir dönüşüm geçirmesi gerektiğini ele alıyor.

Eğitimin İklim Değişikliğine Uyum Sağlamadaki Rolü

Eğitim, iklim değişikliğine uyum sağlamak ve çevresel sürdürülebilirliği desteklemek için bir dönüşüm aracı olarak önemli bir role sahiptir. Bu rapor, politika yapıcıların eğitim aracılığıyla her yaştan ve her kökenden bireyin başarılı olması için gerekli bilgi, beceri ve tutumları nasıl güçlendirebileceğini ele alıyor.

İklim Değişikliğinin Bilinci: Eğitim, bireylerin iklim değişikliğiyle ilgili farkındalığını artırmalı ve bu bilinci eyleme dönüştürmelidir. Öğrencilere çevresel farkındalığı güçlendirmek için özel zaman ve alanlar tanımlanmalıdır.

Yeşil Ekonomiyi Şekillendirmek: Eğitim, öğrencilere ‘yeşil’ müfredatın ötesinde çeşitli disiplinlerle gerçek dünya sorunlarına nasıl yaklaşacaklarını öğretmeli ve pratik deneyimlere eşit erişim sağlamalıdır.

Stratejik Sektör Olarak Eğitim: Eğitim, diğer sektörlerle işbirliği yaparak iklim değişikliği ve sürdürülebilirlik konusunda stratejik bir sektör haline gelmelidir.

STEM Eğitimini Geleceğin Bilim İşgücü İçin Dönüştürme

Dünya genelinde iklim değişikliği ve çevresel sürdürülebilirlik konuları giderek önem kazanıyor. 2024’e yaklaşırken, eğitim sisteminin bu değişen dünya düzenine adapte olması ve öğrencilere yeşil ekonomide etkin bir rol oynama yetenekleri kazandırması kritik hale geliyor. Bu bağlamda, STEM eğitiminin ve alınan önlemlerin nasıl şekillendiğine dair değerli bilgiler içeren bir rapor üzerinden bu konuyu keşfedelim:

Avustralya’nın Ulusal STEM Okul Eğitimi Stratejisi (2016 – 2026), temel becerilere odaklanır, matematik, bilim ve dijital okuryazarlık geliştirir ve problem çözme, eleştirel analiz ve yaratıcı düşünme becerilerini teşvik eder. Avustralya Hükümeti, araştırma ve değerlendirme bulgularını paylaşma konusunda önemli bir rol oynamaktadır. 

Diğer eğitim sistemleri için ilgi çekici olabilecek örneklerden biri, öğrenci katılımını artırdığı ve öğretmenlerin Avustralya’nın bilim müfredatını pratik deneyimler aracılığıyla uygulama kapasitesini güçlendirdiği bulunan ülke çapındaki “Science by Doing” programıdır (University of Technology, Sydney, 2018[40]). 

Science by Doing, öğrencilere ve öğretmenlere müfredat birimleri ve kaynaklara ücretsiz erişim ve öğretmenler için profesyonel öğrenme modülleri sağlayan çevrim içi, kanıta dayalı bir programdır. Kaynaklar, öğrencileri rehber bir soruşturma yaklaşımıyla etkiler ve döngü ekonomisi, iklim değişikliği ve aşılar gibi gerçek dünya sorunlarıyla bilim öğrenimini ilişkilendirir. Program, 2022’de Avustralya Müfredatındaki değişikliklere uyum sağlamak üzere güncellendi (Science by Doing, n.d.[41]).

Erken çocukluk eğitimi ve bakımı (ECEC) ve okul eğitimi için stratejilerin yanı sıra, ülkeler giderek yetişkin öğrenciler arasında STEM yetkinliklerini güçlendirmeye yönelik tedbirleri uygulamaktadır. 2021’de Belçika’nın Flaman Topluluğu, STEM eylem planından (2012-2020) okul ve yüksek öğrenimde öğrencilere odaklanan 2030 STEM gündemine geçti ve bu, dijital geçişler tarafından kötüleştirilen beceri eksikliklerine cevap vermektedir. Önceki eylem planının rehber prensiplerini temel alan gündem, genel nüfus arasında STEM okuryazarlığını  güçlendirmeyi amaçlarken, aynı zamanda çeşitli arka planlardan gelen STEM uzmanlarını (STEM uzmanlaşması) desteklemeyi amaçlamaktadır. Yetişkinleri hedefleyen önlemler arasında, belirsiz istihdamda olan gençlere STEM eğitim teklif eden bir girişim bulunmaktadır. Başka bir girişim, girişimcileri ve çalışanlarını STEM alanlarındaki eğitime yönlendirmektedir (Flemish Department of Work and Social Economy, 2021[42]; Flemish Social and Economic Council, 2021[43]).

Keşif Kutusu ile Yeşil Eğitim

Surdurulebilirlik-ilkeleri-2

Sürdürülebilirlik ve yeşil eğitim, günümüzde giderek artan bir öneme sahip. Bu kapsamda, bilim ve STEM temelli etkinliklerle öğrenciler, hem eğlenerek hem de öğrenerek keşfedebilirler. 

Keşif Kutusu içerisinde yer alan doğa temalı etkinlikler, çocukları doğayla buluşturarak onlara çevre bilincini aşılamayı hedefler. Örneğin, tohum ekimleri, minik dostlarımız için mama kapları hazırlama ve su arıtma sistemleri, çocuklara bilimin güzelliklerini ve doğanın kırılmaz dengesini öğretir.

Keşif Kutusu’ndaki STEM temelli etkinlikler, çocuklara bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarında beceriler kazandırırken aynı zamanda bu bilgileri sürdürülebilirlikle birleştirmelerine olanak tanır. Kodlama, enerji dönüşümü ve çevre dostu tasarım gibi etkinliklerle, çocuklar geleceğin bilim insanları olma yolunda adımlar atar.

Keşif Kutusu, içinde bulunan geri dönüşüm malzemeleriyle çocuklara atıkları nasıl değerlendirebileceklerini ve sıfır atık felsefesini nasıl benimseyebileceklerini öğretir. Plastik şişeler, karton kutular ve kağıt atıklar, çocukları yaratıcı projelerde kullanmaya teşvik eder. Örneğin; Plastik şişe ile yakıtsız kullanılan araba üretmek gibi.

Keşif Kutusu, çocukları bilimle buluştururken aynı zamanda sürdürülebilirlik ve yeşil eğitim konularında farkındalık yaratır. Bu kutu, çocukların doğayı anlamalarını, atıkları değerlendirmeyi öğrenmelerini ve STEM alanlarında yeteneklerini geliştirmelerini sağlayarak onları sürdürülebilir bir geleceğe hazırlar.

Bu İçeriği Oylayın:
Toplam Oy Sayısı: 0 Ortalama Puan: 0